Direktlänk till inlägg 11 april 2009

Jesus blev människa

Av Lars Lundqvist - 11 april 2009 00:00

Hur fantastisk är det inte att läsa bibeln om hur Jesus kom ner till jorden. och att han kom som människa för att dö i vårt ställe och bryta djävulens makt över döden. Läs texten som är hämtad från Nya levande bibeln Hebr 2


Den kommande världen som vi talar om, ska inte styras av änglar. Detta är klart utsagt i Skriften, där det står på ett ställe:”Vad är då en människa att du tänker på henne, en människoson att du tar hand om honom? Du lät människan vara lägre än änglarna för en kort tid, men gav henne kunglig härlighet och ära.


Du satte människan till att härska över allt du hade skapat, du gav henne makt över allting.”Och när Gud satte människan till att härska över allting, menade han verkligen allting. Han gjorde inget undantag. Men vi har ännu inte sett allt detta hända. Det vi hittills har sett är att Människosonen, Jesus, som för en kort tid var lägre än änglarna, nu har fått kunglig härlighet och ära, därför att han var villig att lida och dö. Ja, i sin oändliga godhet lät Gud honom dö för alla jordens människor.


Gud har ju skapat allt, och allt finns till för att ära honom, därför ville han också göra många människor till sina barn och låta dem dela hans härlighet. Så Gud lät Jesus lida och dö i vårt ställe, för att Jesus skulle bli den felfria härskare som kan rädda oss för evigt. Jesus dog alltså för att vi skulle bli befriade från skuld och bli värdiga att komma inför Gud, och vi som har blivit befriade har nu samma Far som Jesus själv.

Därför skäms inte Jesus för att kalla oss sina syskon. Det står ju i Skriften att han säger till Gud: ”Jag ska berätta om din storhet för mina syskon, och sjunga ditt lov mitt i församlingen.” På ett annat ställe säger han: ”Jag ska lita på honom”, och: ”Här är jag och barnen som Gud har gett mig.” Men de barn det talas om här var människor av kött och blod.


Därför måste också Jesus bli en människa av kött och blod, så att han kunde dö, för det var bara genom att dö i vårt ställe som han kunde bryta djävulens makt, han som var herre över döden. Och genom detta befriade Jesus alla dem som hela livet varit slavar under sin dödsfruktan. Det var ju inte änglar Jesus kom för att hjälpa. Nej, han kom för att hjälpa Abrahams efterkommande. Därför var han tvungen att på alla sätt bli lik oss, sina syskon, så att han kunde ha medlidande med oss och troget tjäna som vår överstepräst inför Gud.


Ja, han blev vår överstepräst och försonade oss med Gud genom att ta straffet för våra synder. Och eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa oss när vi lockas att göra det som är orätt.

 
 
Ingen bild

Sofia S.

30 mars 2010 21:12

Ja bättre vän kan man inte ha!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Lundqvist - 17 maj 2015 22:49


  Lukas 4:14-19 ”I Andens kraft vände Jesus tillbaka till Galileen, och ryktet om honom gick ut i hela trakten däromkring. Han undervisade i deras synagogor och blev prisad av alla. Så kom han till Nasaret, där han hade vuxit upp. På sabbaten ...

Av Lars Lundqvist - 14 mars 2014 21:54

  Denna vecka har varit en vecka av mycket skriverier om Ulf Ekmans avslöjande att han tänker konvertera till katolska kyrkan. Varför, undrar många, och även jag. Visst har han ett ansvar mot den församling han har grundat kan man tycka. Lämnar man ...

Av Lars Lundqvist - 3 december 2012 13:45

Slog på TV.n och kanal 9 och just var det programmet "Det okända" och tänkte genast att jag borde skriva några rader i imn blogg om det. Det är idag ett stort andligt sökande, speciellt i Sverige tror jag. Jag tror det har att göra med att man upptäc...

Av Lars Lundqvist - 13 november 2012 13:27


  På söndag är temat - Vaksamhet och väntan Sef 3:8-13 "Vänta därför på mig, säger HERREN, på den dag då jag står upp för att ta byte. Ty detta är mitt domslut: Jag skall förena folk och samla kungariken för att utgjuta över dem min förbittr...

Av Lars Lundqvist - 13 november 2012 13:22

Det var allt för länge sedan jag var på min blogg och skrev. Nu har jag tänkt göra ett försök att blåsa liv i min blogg igen. jag hoppas att du som läsare finner intressanta inlägg och då får gärna kommentera dem. ...

Presentation

Omröstning

Tror du att Jesus Guds son är den enda rätta vägen till Gud?
 Ja
 Vet inte
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards