Alla inlägg den 17 maj 2015

Av Lars Lundqvist - 17 maj 2015 22:49

  Lukas 4:14-19 ”I Andens kraft vände Jesus tillbaka till Galileen, och ryktet om honom gick ut i hela trakten däromkring. Han undervisade i deras synagogor och blev prisad av alla.
Så kom han till Nasaret, där han hade vuxit upp. På sabbaten gick han till synagogan som han brukade. Han reste sig för att läsa ur Skriften, och man räckte honom profeten Jesajas bokrulle. När han öppnade den, fann han det ställe där det står skrivet: Herrens Ande är över mig,
ty han har smort mig till att predika glädjens budskap
för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut
frihet för de fångna och syn för de blinda,
för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren.”


Frihet för det fångna, ja de är det denna predikan handlar om. .Det är så lätt att fastna i olika mönster och beteenden. Men min övertygelse är att Jesus kan befria oss. Han har själv sagt: den sonen gör fri blir verkligen fri" Det är inte så att Jesus kom för att döma världen utan för att rädda oss och hjälpa oss.


Tänkte berätta en egen erfarenhet om hur Jesus befriade mig. Det är snart 10 år sedan och jag hade bestämt mig för att bli en kristen fullt ut. Det var faktiskt här på Filadelfia jag tog det beslutet. Det var café här och evangelisten som jobbade här hade tidigare sagt att vi kunde gå undan och prata och be om jag kände det skulle behövas, om inte nu, så senare någon gång. Jag tänkte att någon gång måste det bli ett beslut i mitt liv, och en dag kände jag bara hur det var dags. Jag frågade evangelisten om vi kunde prata och be för jag kände att nu fick det ske.


Vi gick ner till källaren i ett samtalsrum och vi samtalade och bad frälsningsbönen. Det jag trodde tidigare att jag skulle känna mig ofri om jag lämnade mitt liv helt i Guds händer för att låta honom ta över rodret, var liksom bortblåst och jag fick verkligen känna frihet. Inte nog med det. Jag kom hem och berättade för min fru vad som hade hänt, så på så vis var det hon den första jag berättade och bekände min tro för. För det står i Rom 10:9


"Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst."

 

Jag hade blivit frälst! Så underbart det kändes. Och så förvånad jag blev sedan när jag skulle lägga in snusen efter middagen. Det kändes så konstigt i munnen, precis som om jag aldrig snusat förut. Så då spottade jag ut den, men försökte en gång till med samma resultat. Vad hade hänt. Hade Jesus gjort något med mig. Kunde han befriat mig? jag som i egen kraft hade försökt så många gånger att sluta men det gick bara inte.


Jag var så bunden av begäret att jag fick panik om jag upptäckte att snuset inte skulle räcka. Jag kunde leta snusdosor i olika fickor i kläderna. Sökte under soffan, i bilen och på de mest troliga och otroliga ställen. Fann jag inget så blev det att köra flera mil och handla. Det är kanske nån som känner igen sig. Men jag blev fri. Inte för att jag varit duktig på något sätt. Nej för att Jesus älskade mig och ville att jag skulle tro på honom. Och han älskar även dig, var så säker! I Joh 3:16-17 står det: "Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom! Jesus vill oss väl.


Så var det för mig och varför det blev just så vet jag inte. Det är ju inte lika för alla. En del får kämpa mer och andra mindre. Men jag tror att Jesus hjälper oss steg för steg om vi ber honom om det. Jesus hjälper oss att få ett nytt ljus över våra liv för att se vad som är fel. Det är mycket som kan bli ett hinder och binda oss . Det lätt att fastna i tankar och beteenden och i materiella ting och vi har en fiende som alltid försöker få oss på fel spår. Men det gäller att hålla sig till sanningen, som är Jesus, för sanningen ska göra oss fria, står det.


Vad är då tillåtet kan man undra. Ja bibeln säger faktiskt att: "Allt är tillåtet för mig", men allt är inte nyttigt. "Allt är tillåtet för mig", men jag ska inte låta något ta makten över mig" Vi har en fri vilja och är fria att välja rätt eller fel och ofta blir det fel för oss, kanske av misstag, men det finns förlåtelse för det.



Liksom kvinnan det berättas om i bibeln som hade begått äktenskapsbrott och som skulle stenas till döds. Jesus dömde inte henne, men han sa att hon skulle gå och inte skulle synda mer.


Det handlar om omvändelse, bryta det man håller på med. Vilja göra en förändring. Och där vill Jesus vara med och hjälpa. Gud är en god Gud och han förlåter oss när vi inte är tillräckliga och går våra egna vägar. Vi får också komma till Gud i bön när det gäller befrielse. Han vill göra oss fria från bördan som tynger oss. Han upprättar och helar det som är trasigt och vi får börja om igen. Amen!




Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Tror du att Jesus Guds son är den enda rätta vägen till Gud?
 Ja
 Vet inte
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards