Senaste inläggen

Av Lars Lundqvist - 6 mars 2010 14:22



http://www.youtube.com/watch?v=pn3xK-r9tNM    

Jag har ett brev, en hälsning från en vän. Det är ganska slitet, och det skrevs för längesen. På kuvertet står adressen som är ristat med blod; frihetens tempel om du bara förstod.

Att läsa det om och om igen och känn doften av friheten. Du var dömd, men älskad ändå. Så kom ut ur din cell, det är tid att gå.

 

Se här är sigillet, ett tomt och ensamt kors. Men inuti brevet, flödar hoppet som en fors. Läs raderna högt, jag lyssnar gärna på, var kärleksgränsen går, kan nog ingen alls förstå.

Läs det om och om igen, känn doften av friheten, du var dömd men älskad ändå, så kom ut ur din cell, det är tid att gå.

 

Jag lämnar dörren öppen, låt ljuset stå på. Men jag vill gärna veta, hur hans vänskap du kunnat få. ”Du som var en brottsling och en misshandlad själ. En skadeskjuten fågel som ville flyga sin väg”.

Läs det om och om igen, känn doften av friheten, du var dömd men älskad ändå, så kom ut ur din cell, det är tid att gå

 


Jag sjöng den här sången från Frank Ådahls skiva "Helt enkelt" i söndags på en gudstjänst som hade temat "frihet i kristus". Visst är det konstigt för att bli fri måste vi ge bort oss själva till Jesus först då bli fri fullt fria. Jag har själv upplevt det hur Jesus befriat mig från bundenhet när det gäller beroende och fobier.Jesus älskar oss han tog allt på sig på korset när han dog för oss han gjorde hela mänskligheten fri från synden d.v.s synden som hindrade människan att ha relation till Gud. Synden var i vägen och Jesus tog straffet på sig. Det ända vi behöver är att  bekänna vår synd, tro och ta emot Jesus så bli vi frälsta.Inga prestationer för nåden den är för oss och den är gratis Guds välsignelse! 

Av Lars Lundqvist - 29 oktober 2009 09:58

Därför säger jag er: Gör er inte bekymmer för ert liv, vad ni skall äta eller dricka, inte heller för er kropp, vad ni skall klä er med. Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna? Se på himlens fåglar. De sår inte, de skördar inte och samlar inte i lador, och ändå föder er himmelske Fader dem. Är inte ni värda mycket mer än de? Vem av er kan med sitt bekymmer lägga en enda aln till sin livslängd? Och varför gör ni er bekymmer för kläder? Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. säger er att inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem.


Om nu Gud ger sådana kläder åt gräset, som i dag står på ängen och i morgon kastas i ugnen, hur mycket mer skall han då inte klä er? Så lite tro ni har! Gör er därför inte bekymmer och fråga inte: Vad skall vi äta? eller: Vad skall vi dricka? eller: Vad skall vi klä oss med? Efter allt detta söker hedningarna, men er himmelske Fader vet att ni behöver allt detta. Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också. Gör er alltså inte bekymmer för morgondagen. Den skall själv bära sitt bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga. (Matt 6:25-34)


Efter 3 års sjukskrivning och 1 år på bibelskola skulle jag anmäla mig som arbetssökande. Jag var ganska lugn och trodde att arbetsförmedlingen med hjälp av försäkringskassan skulle hjälpa mig med övergången till ett arbete. Så hördes det också när jag anmälde mig första arbetslösa dagen. Vi får ta reda på vad du kan göra sa han, kanske lägga in praktik för att ta reda på vad som passar. Men jag ska boka dig för en tid inte allför lång fram i almanackan sa han. Så blev det också två veckor bort hade jag en ny tid och jag tänkte att en praktik i nån församling skulle passa mig för det var det jag ville. Den dagen kom och jag träffade vad som skulle bli min handledare. Jag presenterade min tanke för honom men han verkade inte vara intresserad utan frågade bara, tror du har chans att få jobb där om du skulle praktisera. Ja det visste inte jag. Han frågade vad jag gjort tidigare och vi kom in på att jag ville möta människor hjälpa dem osv. Personlig assistent sa han och jag kunde väl inte neka att det var helt ointressant.


Men pressen blev för stor när han började dra ur datorn annonser på lediga jobb inom detta och att jag inom en vecka skulle ha skrivit ansökan, CV och mejlat min handledare för feedback innan han gick på semester. Det brast för mig och han frågade hur det var och förklarade att det var så de jobbade på arbetsförmedlingen. När jag kom kontakta jag handläggaren på försäkringskassan och försökte få tag på min läkare, men jag förstod att jag stod vid en punkt när jag skulle testa om jag klarade mig själv. Jag sökte ett av jobben han tipsade om på arbetsförmedlingen och sen hitta jag 2 andra jobb på sv kyrkan som jag också ansökte om. Tiden gick och det var tyst och jag skulle skicka in intyg av olika slag för att få klart om stämplingen från a kassan. Det drog jag på, men till slut fick jag i väg dem.


Jobbet som personlig ass hade den sista ansökningstiden gått ut för längesen så det hade jag helt sluta tro skulle kunna bli nått när plötsligt telefon ringer och de vill träffa mig för en intervju. Jag och några till hade de valt ut. Efter intervjun kändes det som egentligen ingenting, det hade inte gått varken dåligt eller bra. Ett kort tag efter kom chocken a kassan avslog mitt ärende, jag skulle inte få pengar från dem inte en krona. Vad gör jag nu tänkte jag. Jag kände mig ledsen och förtvivlad hur skulle detta gå. Jag tog min hund och gick ut på promenad till skogen där jag tänker bäst och bad till Gud och sa att nu får du ta hand om det här. Jag lämnar det i dina händer.


Jag kände väl att det fanns inte så mycket annat jag kunde göra. Han hade väl om nån koll på läget. Några dar går och jag åker på ett bibelstudium här i närheten. Det var en förmiddag så jag tog en pizza efteråt och just när jag sätter mig ner och ska börja äta ringer mobilen. Det var från det arbete jag hade blivit intervjuad. Är du intresserad av en deltid på c:a 60%, frågade hon. Ja det är jag, svarade jag. Och så blev det, jag förstod att det var från Gud. Gud hade en plan med det hela. Jag ville nått helt annat och trodde jag visste vägen. Nu förstår jag att det är Guds väg vi ska söka, Guds vilja går först. Han vet det bästa för oss.


Efter den bönen så hjälpte Gud oss även med det ekonomiska. Vi sätter in en summa var från lönekontot till ett konto som är till för räkningar. Det är uträknat på hela året och delat på 12 mån för att få en månadssumma att sätta in så att det alltid ska finnas pengar där. Nu under denna period hade jag inte haft några pengar att sätta in men det räckte ändå till räkningarna varje månad. Hur det gick till kan jag inte svara på men jag vet att Gud hjälpte oss. Jag kan bara säga Gud är en god Gud! Amen.



Av Lars Lundqvist - 10 juli 2009 01:24

Jag var till kristineberg i lördags och besökte Underjordskyrkan.Den 29 november 1946 upptäcktes efter sprängningen i gruvan en kristusgestalt på bergväggen som har intresserat många.Det är inte bara att en bild framstod som gör det så intressant  Det finns också en gammal profetia kopplad till det som lyder: I världens yttersta tider kommer det att uppstå många falska profeter, av vilka åtskilliga kommer att förutsäga tiden för den yttersta domen. Om du får höra sådana tala, skall du inte tro vad de säger, ty endast Gud vet om den dagen. Beviset på att vi nalkas slutet är människornas lärdom, vilken sprider sig över hela jorden.


Folken kommer också att bli egenkära av sig och lita på sig själva. Kristenheten avtar och gudaktigheten försvinner. Människorna skall mena, att ingen Gud har skapat jorden. Somliga kommer att tro, att människorna själva åstakommit undret. Framtidens människor kommer att göra stora uppfinningar, ja, så stora, att de anser att inte ens Gud gjort sådana underverk. Den mänskliga uppfinningsförmågan kommer att dana om de människor, som Gud skapat, men de människorna kommer att sakna själ.

Människorna kommer att resa i skyn på drakliknande föremål. Det blir drakliknande, fräsande föremål i skyn, på jorden och under jorden.


På den tiden kommer människor att jubla och säga sig vara världsalltets herrar. Men ändå är de inte nöjda. Nästa etapp blir försöket att övervinna döden. Ingen skall behöva dö utan få evigt liv. Allt detta kommer människorna att se, men de har ej längre visdomens ögon att se med. De vill ej bättra sig från sina synder. Vedermödans plågor skall övergå alla jordens länder och folkslag, och på alla tungomål kommer klagolåt att höras.

Men i Norden finns ett land med resligt folk, och folken i Nordanlanden skall skonas i det längsta från de vedermödor, som redan gått ut över jorden.


Ty Gud själv har rett en boning åt sin enfödde Son i ett av Nordlandets skimrande berg. Berget och landet skall länge vara överskuggat av Herrens hand. Var berget och landet finns, vet ännu ingen, men det skall uppenbaras i världens sista tider. Men innan den tiden kommer, har folken i Nordanlanden vikit av från Guds utstakade vägar.


Ännu kommer Gud att förbarma sig över människorna i Nordlandet, därför att de är givmilda av sig. Men även det folket skall tilltaga i synd. Då kommer Gud att visa människorna sin enfödde Sons bostad i det skimrande berget, den boning, som han själv tillrett.



Det kommer en tid att råda stor häpnad inför Kristusbilden. Men snart kommer de att glömma allt, och gudlösheten får övertaget bland folket. De kommer att ropa, att det inte finns någon annan gud än kunskapens gud. Det skimrande berget kommer då att åter visa sig och bli omtalat bland människorna, därför att Guds beskyddande hand fortfarande vilar över folket, som bor där. Denna gång kommer Kristusbilden visa sig uppe på bergets topp, så att alla skall kunna se den.


Åter skall människorna se och häpna över det stora undret. Gud kommer även en tid att skona Nordlandets människor från tidens vedermödor, så länge gudabilden visar sig, och dess boning inte krossats av människohänder.



Emellertid tilltar gudlösheten. Människornas otro blir större och större. Berget med gudagestalten krossas. Gud tager då sin beskyddande hand ifrån Nordlandets folk. De vedermödor, som det resliga folket så länge skonats ifrån, skall komma över dem. Sjufalt och åter sjufalt värre än de plågor, som hemsökt andra jordens länder och folk."


Gå till för att läsa mer http://www.kriberg.com/Kristusbilden/slides/Kristusbild.html

Av Lars Lundqvist - 29 maj 2009 20:33

 När pingstdagen kom, sju veckor efter att Jesus uppstått från de döda, var de troende alla samlade.  Då hördes plötsligt ett dån från himlen, som ljudet av en väldig storm, och det fyllde hela huset där de var samlade.  Sedan visade sig något som såg ut som eldslågor, och de delade på sig och stannade över var och en av dem.  Och alla blev fyllda av Guds heliga Ande och började en efter en tala andra språk som Anden gav dem.


 Många hängivna judar från olika länder bodde i Jerusalem,  och när de hörde dånet, kom en stor mängd människor springande för att se vad som stod på. Förvånade fick de då höra sina egna språk talas!  De var helt förbluffade och sa: ”Hur kan det komma sig? De här människorna är ju alla från Galileen,  och ändå hör vi dem tala på våra egna språk. Vi är parther, meder och elamiter. Vi kommer från Mesopotamien, Judeen, Kappadokien, Pontos, provinsen Asien,  Frygien, Pamfylien, Egypten och från trakten kring Kyrene i Libyen. Vi är besökare från Rom, både judar och sådana som omvänts till judendomen,  vi är kretensare och araber. Och ändå hör vi dessa människor tala om Guds mäktiga under på våra egna språk!”  De stod där förvirrade och visste inte vad de skulle tro, och de frågade varandra: ”Vad kan det här betyda?”  Men andra i folkskaran sa hånfullt: ”Äsch, de är väl bara fulla!”


 Då steg Petrus fram tillsammans med de elva andra sändebuden och började tala högt och tydligt till folket. Han sa: ”Hör på mig ni judar och alla som bor i Jerusalem! Några av er säger att de här männen är fulla. Men det är inte sant. Folk dricker sig väl inte berusade klockan nio på morgonen?


Nej, det ni just har fått vara med om var förutsagt redan för länge sedan, då Gud sa genom profeten Joel:  ’Under den här världens sista tid ska jag låta min Ande komma över alla människor. Era söner och döttrar ska framföra budskap från mig, era unga män ska se syner och era gamla män ska ha drömmar. Ja, min Ande ska komma över alla mina tjänare, både män och kvinnor, och de ska framföra budskap från mig.


Av Lars Lundqvist - 11 april 2009 00:10

För att du inte tog det gudomliga dig till en krona,
för att du valde smälek och fattigdom
vet vi vem Gud är.


För att du lydde fram till det yttersta - döden på korset -
vet vi vad seger, vet vi vad väldighet,
vet vi vad Gud är.


För att du nedsteg hit till de plågade, hit till de dömda,
vet vi att ingen ensamhet finnes mer
vet vi var Gud är.


Därför skall alla sargade, döende, alla de dömda,
säga med alla heliga, saliga
Jesus är Herre


Därför skall alla världar och varelser, allt som har varit
är och skall komma, en dag bekänna det:
Jesus är Herre.


http://www.youtube.com/watch?v=9uTwYBHR72E


Av Lars Lundqvist - 11 april 2009 00:00

Hur fantastisk är det inte att läsa bibeln om hur Jesus kom ner till jorden. och att han kom som människa för att dö i vårt ställe och bryta djävulens makt över döden. Läs texten som är hämtad från Nya levande bibeln Hebr 2


Den kommande världen som vi talar om, ska inte styras av änglar. Detta är klart utsagt i Skriften, där det står på ett ställe:”Vad är då en människa att du tänker på henne, en människoson att du tar hand om honom? Du lät människan vara lägre än änglarna för en kort tid, men gav henne kunglig härlighet och ära.


Du satte människan till att härska över allt du hade skapat, du gav henne makt över allting.”Och när Gud satte människan till att härska över allting, menade han verkligen allting. Han gjorde inget undantag. Men vi har ännu inte sett allt detta hända. Det vi hittills har sett är att Människosonen, Jesus, som för en kort tid var lägre än änglarna, nu har fått kunglig härlighet och ära, därför att han var villig att lida och dö. Ja, i sin oändliga godhet lät Gud honom dö för alla jordens människor.


Gud har ju skapat allt, och allt finns till för att ära honom, därför ville han också göra många människor till sina barn och låta dem dela hans härlighet. Så Gud lät Jesus lida och dö i vårt ställe, för att Jesus skulle bli den felfria härskare som kan rädda oss för evigt. Jesus dog alltså för att vi skulle bli befriade från skuld och bli värdiga att komma inför Gud, och vi som har blivit befriade har nu samma Far som Jesus själv.

Därför skäms inte Jesus för att kalla oss sina syskon. Det står ju i Skriften att han säger till Gud: ”Jag ska berätta om din storhet för mina syskon, och sjunga ditt lov mitt i församlingen.” På ett annat ställe säger han: ”Jag ska lita på honom”, och: ”Här är jag och barnen som Gud har gett mig.” Men de barn det talas om här var människor av kött och blod.


Därför måste också Jesus bli en människa av kött och blod, så att han kunde dö, för det var bara genom att dö i vårt ställe som han kunde bryta djävulens makt, han som var herre över döden. Och genom detta befriade Jesus alla dem som hela livet varit slavar under sin dödsfruktan. Det var ju inte änglar Jesus kom för att hjälpa. Nej, han kom för att hjälpa Abrahams efterkommande. Därför var han tvungen att på alla sätt bli lik oss, sina syskon, så att han kunde ha medlidande med oss och troget tjäna som vår överstepräst inför Gud.


Ja, han blev vår överstepräst och försonade oss med Gud genom att ta straffet för våra synder. Och eftersom han själv har lidit och blivit frestad, kan han hjälpa oss när vi lockas att göra det som är orätt.

Av Lars Lundqvist - 9 januari 2009 00:09

"Gör det lilla du kan lägg din kärlek däri" Så lyder texten i en sång av Lina Sandell. Jag kom att tänka på den när jag fick till mig ett bibelställe: 1 kor 13:2 , som jag läste ur handbok för livet: "Om jag har fått förmågan att framföra budskap från Gud, känner till alla Guds hemligheter och har kunskap från Gud, och om jag har en tro som är så stark att jag kan flytta berg, men inte visar kärlek, då är min förmåga värdelös." Ja vi ska sträva efter att få gåvan att profetera, så säger Paulus på ett annat ställe. För skulle det inte profeteras så skulle vi inte få uppmuntran och uppbyggelsen vi behöver i församlingen, så menar nog Paulus, men utan kärlek så är även det bortkastat. För mig blev det här ordet en tankeställare. Hur ser vi på varann och hur ser vi på varann som kristna. Vi förväntar oss att människor ska bli frälsta, att en väckelse ska gå fram över vårt land och varför dröjer Gud med att "trycka" på knappen kan man tycka. Jag tror vi måste se till oss själva först för att se hur jag är själv. och hur är jag mot min medmänniska. Matt 5: 44-48:  Älska era fiender! Be för dem som förföljer er! Då visar ni att ni verkligen är barn till er Far i himlen. För han låter solen skina och regnet falla på både onda och goda, både på dem som följer hans vilja och dem som inte gör det.  Vad är det för märkvärdigt med att ni älskar dem som älskar er? Det gör ju tullindrivarna också. Och om ni hälsar vänligt på era vänner men inte på någon annan, vad är det för märkvärdigt med det? Det gör ju de som inte känner Gud också. Var lika goda som er Far i himlen, han som är fullständigt god.  För så tänker jag, att Guds kärlek ska speglas i våra ögon. Gud välsigne dig!

Av Lars Lundqvist - 25 december 2008 00:09

O helga natt, o helga stund för världen, då Gudamänskan till jorden steg ned! För att försona världens brott och synder, för oss han dödens smärta led Och hoppets stråle går igenom världen, och ljuset skimrar över land och hav Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet O helga natt, du frälsning åt oss gav O helga natt, du frälsning åt oss gav


Ty frälsar'n krossat våra tunga bojor Vår jord är fri, himlen öppen nu är Uti din slav du ser en älskad broder, och se, din ovän skal bli dig så kär Från himlen bragte frälsaren oss friden, för oss han nedsteg i sin stilla grav Folk, fall nu neder, och hälsa glatt din frihet O helga natt, du frälsning åt oss gav O helga natt, du frälsning åt oss gav

Presentation

Omröstning

Tror du att Jesus Guds son är den enda rätta vägen till Gud?
 Ja
 Vet inte
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards