Senaste inläggen

Av Lars Lundqvist - 16 oktober 2007 18:49

I Psaltaren psalm 23 läser vi den kända psalmen. HERREN är min herde, mig skall intet fattas. Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro. Han vederkvicker min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull.
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig.Din käpp och stav de tröstar mig. Du dukar för mig ett bord i mina ovänners åsyn.

Du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.Idel godhet och nåd skall följa mig i alla mina livsdagar,
och jag skall bo i HERRENS hus evinnerligen.


Vi liknas som får ofta i Bibeln, då är Jesus den gode herden, han som ger sitt liv för fåren. Här står det att än om jag vandrar i dödskuggans dal fruktar jag inget ont. Med käppen försvarar han oss mot det onda och staven kan han använda med att dra en ifrån det farliga. Vilken trygghet för oss att veta att han är med oss och skyddar oss och leder oss på de rätta vägarna. Tack Jesus för att du aldrig lämnar oss, amen.

Av Lars Lundqvist - 12 oktober 2007 19:06

Allt till Jesus vill jag lämna,
allt till honom nu jag bär.
Honom vill jag tro och älska,
i hans sällskap vandra här.



Jag nu lämnar allt.
Ja, jag lämnar allt.
Allt till dig, min dyre Jesus.
Jag nu lämnar allt.



Allt till dig jag överlämnar.
Gör mig, Herre, helt till din.
Värm mig med din helge Ande
Så jag vet att Du är min.


Jag nu lämnar allt.

Ja, jag lämnar allt.

Allt till dig, min dyre Jesus.

Jag nu lämnar allt.


Jesus, allt jag överlämnar,
giver helt mig själv åt dig.
Fyll mig med din kraft och kärlek,
nådens regn sänd över mig.


 

Jag nu lämnar allt.

Ja, jag lämnar allt.

Allt till dig, min dyre Jesus.

Jag nu lämnar allt.


Segertoner 593

Av Lars Lundqvist - 28 september 2007 19:45

I Kol 1:13-23 läser vi: Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike.  I honom är vi friköpta och har fått förlåtelse för våra synder.Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat. Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom. Han är till före allting, och allt består genom honom. Han är huvudet för sin kropp, församlingen. Han är begynnelsen, den förstfödde från de döda, för att han i allt skulle vara den främste. Ty Gud beslöt att låta hela fullheten bo i honom och genom honom försona allt med sig, sedan han skapat frid i kraft av blodet på hans kors - frid genom honom både på jorden och i himlen. Också ni som en gång var främmande för Gud och genom ert sinnelag och genom era onda gärningar hans fiender, också er har han nu försonat med sig, när han i sin jordiska kropp led döden. Han vill låta er träda fram inför sig heliga, fläckfria och oförvitliga, om ni verkligen står fastaoch väl grundade i tron och inte låter er rubbas från hoppet i det evangelium som ni har hört och som har predikats för allt skapat under himlen och som jag, Paulus, har blivit satt att tjäna.


Guds kärlek är gränslös! Gud välsigne dig. Amen!



Av Lars Lundqvist - 21 september 2007 17:26

Psalm 139 HERRE, du utrannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står, vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger, utforskar du det, med alla mina vägar är du förtrogen. Innan ett ord är på min tunga, vet du, HERRE, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.

En sådan kunskap är mig alltför underbar, den är så hög att jag ej kan förstå den. Vart skall jag gå för din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket, är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet,  skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig.  Om jag säger: "Må mörker falla över mig och ljuset bli natt omkring mig", så är mörkret inte mörkt för dig, natten skall lysa som dagen och mörkret vara som ljuset. Du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i moderlivet.  Jag tackar dig för att jag är så underbart skapad. Ja, underbara är dina verk, min själ vet det så väl. Benen i min kropp var inte osynliga för dig, när jag formades i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon såg mig när jag ännu var ett outbildat foster. Alla mina dagar blev skrivna i din bok, de var bestämda innan någon av dem hade kommit.

Hur outgrundliga* är inte för mig dina tankar, Gud, hur stor är inte deras mångfald! Skulle jag räkna dem är de fler än sandkornen. När jag vaknar är jag ännu hos dig. Gud, om du ändå ville döda de ogudaktiga! Låt de blodtörstiga vika ifrån mig, de som talar om dig med svek i sinnet, de som har fört dina städer i fördärv. Skulle jag inte hata dem som hatar dig, HERRE? Skulle jag inte känna leda vid dem som står dig emot? Jag hatar dem med starkaste hat, mina fiender har de blivit. Utrannsaka mig, Gud, och känn mitt hjärta, pröva mig och känn mina tankar. Se till om jag är på en olycksväg och led mig på den eviga vägen.



Av Lars Lundqvist - 19 september 2007 13:49

Luk 12:4- 9 Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer. Jag vill visa er vem ni skall frukta. Frukta honom som har makt att döda och sedan kasta i Gehenna.* Ja, jag säger er: Honom skall ni frukta. Säljs inte fem sparvar för två öre? Och inte en enda av dem är bortglömd hos Gud. Ja, till och med alla hårstrån på ert huvud är räknade. Var inte rädda. Ni är mer värda än många sparvar. Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar.  Men den som förnekar mig inför människorna skall bli förnekad inför Guds änglar.



Det är lätt att vi räds för vad människor ska tycka och tänka när vi utövar vår Guds tro. Vi vågar kanske inte be högt eller gå till kyrkan, för att nån skulle tycka det var konstigt.Vad ska arbetskompisarna tycka och vad ska grannarna säga. Vi är mer rädd för människor för vad dom kan göra oss än att tappa bort Gud.


I det här bibelstället säger Jesus att vi inte ska vara rädda för de som bara kan döda vår kropp, alltså människor. Vi ska visa Gud att det är honom vi älskar och genom att tala om vem vi tror på och vad han gjort i vårt liv då ska han presentera oss för Guds änglar.


Det är kanske lätt att glömma bort att berätta vad som hände den där gången man hade en gudsupplevelse eller bara tycka: det är säkert inget att berätta de vill nog inte höra. Men du, vi behöver höra vad Jesus gör i människors liv, för vi behöver uppmuntras som kristna. Även om det verkar som att du har inget att berätta så uppskattas det med säkerhet att höra vad Jesus gör i våra liv här och nu i vår vardag.


Därför vill jag uppmana dig! Berätta och bekänn den levande guden. Det är endast en du ska frukta. Frukta Gud! Gud välsigne dig!

Av Lars Lundqvist - 17 september 2007 07:47

I Joh 15:9-17 säger Jesus: Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig. Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Och det befaller jag er att ni skall älska varandra. Gud välsigne din dag!

Av Lars Lundqvist - 10 september 2007 18:23

I matt 11:28-30 läser vi: "Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor* så skall jag ge er vila.Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.


Så härligt! Det finns en som vill ta det som är tungt i från oss. Kom till mig: säger Jesus, lämna allt till mig så ska ni slippa bära det som är tungt. Vi kan få börja om med Jesus, och att ta honom till hjälp, som han säger med oket som är ett redskap att bära tunga saker. "Mitt ok är milt och min börda är lätt".


När jag blev frälst blev min första förvåning det att Jesus hade lyft av mig en börda utan att jag egentligen hade tänkt på att det var en börda. Jag hade varit nikotinberoende i c:a 25 års tid och använde nu sist snus som stimulans. Jag kom hem till min fru och vi åt middag och som alltid efter maten tog jag en snus. Men den här gången blev det anorlunda. Nikotinet hade mist sin "kraft".  Jag upptäckte att det hade ingen verkan på mig, så jag la ut snusen för att sedan prova igen. Det var meningslöst, jag kände inte något behov alls. Jag var löst från nikotinets bojor. De bojor som gjorde att jag var tvungen köra flera mil i panik för att inte bli utan snus dagen efter.


"Jag ska ge er vila" står det i bibelordet ovan. Det är precis det som hände. I stället för att rastlöst leta snusdosor när de inte fanns i min hand, så kan jag slå mig till ro. Jesus älskar oss, han dog på ett kors och tog på vår synd och skuld. Allt det svåra vet han redan hur det känns och därför kan vi lämna det bakom oss, om vi tar emot honom som vår Herre och frälsare. Amen!

Av Lars Lundqvist - 6 september 2007 07:17

Allt det goda vi får och varje fullkomlig gåva är från ovan och kommer ner från ljusens Fader, hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker.I kraft av sin vilja födde han oss på nytt genom sanningens ord, för att vi skulle vara en förstlingsfrukt bland dem som han har skapat Jak 1:17-18

Presentation

Omröstning

Tror du att Jesus Guds son är den enda rätta vägen till Gud?
 Ja
 Vet inte
 Nej

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards